kena ubah polisi lama untuk mudahkan polisi baru

Posted: November 16, 2009 in ekonomi/biz, politik, sosial/budaya

aku dh kurang pening sikit. baru2 ni pening banyak sbb dok fikir pasal keta aku yg usia dah lebih 16 tahun. dah tak jadi wajib puspakom.

lainkali bijak pandai kat atas nun buat kajian la dulu. bukan buat polisi dan tunggu rakyat bising kemudian tarik balik. nampak tak berfikir dan tak mengkaji dulu, dari segenap segi.

memang betul polisi baru untuk manafaat jelata. tapi kalu manafaat yg nak diberi juga membawa malapetaka…

bukan keta2 lama usia lebih 15tahun yg selalu masuk surat khabar eksiden waktu festival. keta2 lama cuma banyak dipakai di luar bandar atau dalam bandar2 kecil je. kebanyakan pesara2 sayangkan keta mereka yg dh abis byr dan masih sgt elok lg.

cadangan 1: wujudkan dulu competitor puspakom di setiap daerah.

cadangan 2: turunkan cukai/levi kenderaan lokal & impot secara drastik. supaya pemilik keta lama mudah menukar kpd keta lebih baru. (kerajaan: henti bandingkan harga keta dgn negara luar secara libatkan kadar tukaran matawang, npk bodoh!)  mungkin buat polisi cukai hapus untuk keta bwh 1.3cc. lagi bijak dan boleh memenangkan parti memerintah!

cadangan 3: perkenalkan dulu polisi untuk tempoh usia keta 20 tahun misalnya. bagi insentif untuk lupuskan keta2 tu. purata harga keta usia tu cuma bwh rm5,000. polisi masuk puspakom pun tak guna. tak akan lepas puspakom punya. lagi jahanam kena ‘belasah’ test dgn puspakom adalah. kalu bukan jenis keta antik orang kaya!

cadangan4: beri lebih perhatian kepada kesan yg terpaksa ditanggung oleh pemandu dan pemilik ‘kereta sewa’/teksi di bandar2 kecil. kalau boleh naiktarafkan keta pengangkutan awam ni dulu sebelum pemilik keta persendirian. pemilik keta pengangkutan kebanyakan dimiliki oleh syarikat dan tokey.

polisi yang ditarik balik baru2 ni, bersifat kekal atau bersifat tangguh?

ekonomi negara bersifat kapitalism. lumrah. janganlah terlalu menekan. utamakanlah rakyat.

Komen-komen
  1. Najwa Aiman berkata:

    Aik? Kenapa blog ni dah rupa macam Malaysiakini jek?

  2. irsha berkata:

    malaysiakini? ntah laaa.

    yang pasti yg ni akukini! hahaha .tq

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s