Erti sebuah perkahwinan

Posted: November 3, 2009 in agama, motivasi, pendidikan, sosial/budaya

‘ERTI HIDUP PADA MEMBERI’.

Ya, saya mahu berumah tangga bukan untuk menerima. Saya berumah tangga kerana mahu memberi. Memberi kasih sayang, memberi perhatian, memberi nafkah, memberi kebaikan. Semuanya itu adalah peranan saya di dalam sebuah rumah tangga. Dan seandainya saya menerima apa-apa kebaikan dari isteri, semuanya mengundang rasa syukur, walau sekecil mana sekali pun kebaikan itu.

…kami saling merestui pengorbanan ini. Seperti yang Ustaz Pahrol Mohamad Juoi tuliskan di dalam lirik nasyidnya, “Bertemu tidak jemu, berpisah tak gelisah”.

…menyedari bahawa kita tidak mungkin hidup tanpa ujian kerana ujian-ujian itulah sebenarnya kehidupan kita.

itu antara petikan bermakna daripada sini. (izinkan saya ustaz hasrizal!)

Komen-komen
  1. Najwa Aiman berkata:

    Tu yang para isteri keberatan banget izinkan poligami. Dia nak ‘diberi’ kepada dia sorang je… eheks…

    Tapi suami yang ada banyak dan sungguh banyak lagi teramat banyak apa-apa je yang boleh diberi, maka berilah kepada dua, tiga atau empat…

  2. irsha berkata:

    bro, itu kalau, kalau…. ayat2 pun ada sebut pasal “jika..” pada yg bukan berkenaan tu, takyah ler khayalkhayal pasal tu, ko guano? bila dah tahap “jikalau..” itu hadir, barulah buat pertimbangan… dak gitu ke?

    2 org kwn aku yg ada lbh dari 1 tpt utk memberi, aku ckp “bestla kau..” dia kata “org je kata best, hakikatnya nasihat aku, takyah lerr” ntah lerr

Tinggalkan Jawapan

