insomnia?

Posted: September 28, 2005 in kesihatan

dah lebih seminggu aku hadapi masalah utk tido. langsung tak rasa mengantuk. aku cuba utk lelap sehingga terasa lenguh2 badan, pusing kiri kanan. drpd pukul 11 mlm aku baring, sehinggalah paling lewat kul 4.30 pg (paling last tengok jam sblm terlelap) ada ketikanya selepas baring, pusing kiri kanan, aku bangkit, baca buku or tgk tv… tak juga rasa mengantuk.

pernah terfikir aku nak amik ubat tido tp takut jd addicted lak nanti.

apa masalah sebenarnya?. nak kata work stress, bukan. sakit? bukan. salah makan? rasanya makan macam biasa dan selera juga normal. bila aku tak dpt tido, dan dah tiada siapa nak sembang, aku mula jadi kuat merokok. aku tahu dengan merokok akan membuat sesetengah orang jadi kurang mengantuk. ramai yg merokok untuk tahan mengantuk. tapi aku tak mampu utk menahan diri drp merokok bila keboringan di tengah2 malam.

mungkinkah sbbnya ada kaitan dengan kerinduan dan kesepian? memanglah aku kesepian, tp rasanya tidaklah sampai menghimpit perasaan… daily life macam normal je….

boleh kah ubat tido membantu. apa side effectnya? long term, short term.

Tinggalkan Jawapan

